top of page
Writer's pictureInteractions

Adrian Alexandrescu: Interactions a început literalmente într-un garaj

Mă rog, deasupra unuia, care se numea Căprița. Agenția a împărțit un an sediul cu altă firma, pentru optimizarea costurilor. Se întâmpla în 2009. De atunci, agenția a sărbătorit multe premiere, și, recent, un client din Franța cu o cifra de afaceri care intră în topul bugetelor.

Adrian Alexandrescu (Managing Director INTERACTIONS) povestește despre atmosfera din agenție: „Nu avem proceduri stufoase, ci doar reguli sănătoase”. Ele încep cu respectarea cuvântului dat.

Istoria agenției

Nu știu cât este adevăr și cât este PR în poveștile giganților care pretind că au început în garajul părinților, însă Interactions a început literalmente într-un garaj (mă rog… deasupra unuia) – pe 12 ianuarie 2009, pe strada Dumitru Zossima, deasupra service-ului „Căprița”. Am împărțit pentru aproape un an acel sediu cu o altă companie, pentru “optimizarea costurilor”.

Bineînțeles, sperăm să urmăm traseul „tipic” pentru firmele ce au început într-un garaj și să anunțăm în 10 ani, pe IQads, primul miliard. De euro.

Din acești aproape 7 ani de activitate, dacă ar trebui să menționez 5 date importante, aș enumera următoarele:

– 10 martie 2009 – primul proiect facturat (Mobexpert)

– 31 decembrie 2009 – “pe profit” din primul an de activitate

– 16 aprilie 2012 – mai mult de 10 angajați

– 18 mai 2014 – primul client alături de noi de 5 ani, urmat pe 22 iulie 2014 și de al doilea

– 21 octombrie 2015 – un client extern (Franța) întră în top 5 clienți din punct de vedere al cifrei de afaceri

Cea mai importantă schimbare din piață care a afectat și agenția

Am avut două decizii în ultimii ani care ne-au modificat business-ul: intrarea pe piețele externe cu servicii de design și development precum și dezvoltarea pentru piața locală de soluții standardizate pentru proiecte urgențe. În acest moment businessul extern aduce aproape 25% din profit, iar businessul de soluții standardizate ne-a adus 2 clienți noi.

Angajați

Avem astăzi 18 angajați însă este interesant că 10 dintre ei sunt alături de noi de minim 4 ani (unii dintre ei de aproape 7 ani). Punem mult accent pe senioritatea staff-ului, procentul seniori – juniori este covârșitor favorabil seniorilor.

Departamente

Avem 3 departamente principale și încercăm să nu creăm departamente foarte mici, pentru a beneficia de efectele economiilor de scară. De asemenea, am fost “obsedați” permanent de echilibru. Din 18 angajați avem 6 la client service & project management, 6 la creație, 5 la tehnic și unul în zona administrativă. De asemenea, splitul feminin – masculin este echilibrat, scorul este 10-8 pentru băieți, deși mult timp a fost 9-9.

Cel mai nou departament

Credem că departamentele trebuie să aibă o rațiune de business pentru a exista, adică să nu fie doar un nume interesant pe o carte de vizită. Cât timp nu există un business minim potențial de peste 100,000 euro pe an, preferăm să integrăm alte servicii în departamentele existente (e.g. producție AV în tehnic, content management în client service și așa mai departe).

Comunicarea internă

Credem în mediul de lucru informal și în relațiile autentice construite între angajați, nu impuse de un cod de conduită, de un regulament interior sau de o funcție ierarhică. Vechimea medie a angajaților din companie, semnificativ mai mare decât media industriei este probabil un indicator că facem ceva bine la capitolul atmosfera de lucru. De asemenea credem în structurile plate, fără nivele ierarhice multiple.

Probleme

Vrem să gestionăm creșterea fără a pierde din spiritul practic, antreprenorial. Anul acesta estimăm că vom crește cu aproximativ 50% cifra de afaceri. Dacă vom reuși să menținem cel puțin rata profitului de anul trecut, înseamnă că am reușit.

Un element pe care îl încurajați în fluxul comunicării

Respectul reciproc și respectarea cuvântului dat, indiferent că ne referim la relații angajat – angajat, client – agenție sau agenție – furnizori.

Clienți

Avem predominant ca și clienți companii multinaționale, însă avem și câteva companii mai mici, antreprenoriale.

Nu am folosit absolut niciodată ca și criteriu exclusiv de lucru mărimea bugetului, ci ne ghidăm după o regulă pe care o numim cei 3P de agenție: people (ai chimie cu oamenii de la client?), portfolio (sunt interesante proiectele realizate împreună?) or profit (indiferent de mărimea bugetului, operațiunile desfășurate îți aduc o profitabilitate rezonabilă– minim 8% – 10%).

Dacă poți răspunde sincer cu DA la cel puțin una dintre întrebări, înseamnă că există șanse reale să existe premizele unei bune colaborări pe termen lung. Iar dacă mă uit la durata medie a contractului clienților noștri, pot spune că regula de mai sus funcționează perfect, în ambele sensuri (majoritatea clienților nu au plecat niciodată de lângă noi din momentul începerii colaborării iar relația de lucru este una win-win, pe termen lung).

Cultură organizațională

Nu avem proceduri stufoase, ci doar reguli sănătoase: respectarea cuvântului dat, respect pentru colegi, clienți și furnizori și atenția la detalii în munca pe care o face fiecare.

Motto-ul agenției

Cuvântul dat = livrabil asumat.

Provocările din piața de digital

Cred sincer că orice business poate fi unul de succes în momentul în care își găsește echilibrul. Însă atenție, acest echilibru este nu este o constantă, ci se poate schimba de la lună la lună.

Focusul top management-ului din orice tip de business trebuie să fie menținerea afacerii într-un echilibru permanent, adaptat la piață, fără de care nicio creștere nu este posibilă (cred că majoritatea eșecurilor răsunătoare sunt de fapt povești ale unor business-uri care s-au înclinat prea mult într-o direcție sau alta).

Noi avem 3 elemente principale pe care le considerăm cruciale în obținerea unui balans optim:

– creativitate vs pragmatism

– soluții tehnologice personalizate vs open source

– așteptări vs disponibilități (e.g. buget vs efort)

9 views0 comments
bottom of page